درمان عوارض یائسگی

درمان عوارض یائسگی : یائسگی ، به معنای پایان پروسه سیکل پریود میباشد و با عوارضی نظیر گر گرفتگی، اختلالات خواب و افت سطح انرژی و غیره همراه است. درمان عوارض یائسگی با روش هایی مانند تغییر سبک زندگی، هورمون درمانی و غیره ممکن می باشد.

یائسگی ، بخشی طبیعی از زندگی بانوان می باشد که قابل پیشگیری نیست ؛ اما روش های درمانی متفاوتی جهت رفع علائم و عوارض آن وجود دارد.

درمان عوارض یائسگی

سن یائسگی چند سالگی است ؟

یائسگی ، معمولا در سنین ۴۵ الی ۵۵ سالگی رخ می دهد.

طبق آمارهای به دست آمده یائسگی در 5 درصد از بانوان قبل از ۴۵ سالگی ، در 5 درصد از آن ها پس از ۵۵ سالگی و در بیشتر بانوان در سن ۵۱ سالگی اتفاق می افتد.

لازم به ذکر است در صورتی که یائسگی ، زودتر از سن 40 سالگی رخ دهد ؛ یائسگی زودرس و غیرطبیعی می باشد و برای تایید یائسگی باید آزمایشات متفاوتی انجام شود ؛ چرا که قطع خونریزی در بانوان قبل از سن 40 سالگی می تواند نشانه ابتلا به بیماری هایی هم چون سرطان رحم ، سرطان دهانه رحم ، سرطان تخمدان و غیره باشد.

هنگامی که 12 ماه ( یک سال ) از آخرین پریود بانوان بگذرد می توان به طور قطعی گفت یائسگی رخ داده است.

لازم به ذکر است روش های پیشگیری از بارداری باید تا 12 ماه پس از آخرین پریود ادامه داشته باشد.

علائم یائسگی و راه درمان

در حوالی بروز یائسگی ، تغییراتی در دوره قاعدگی بانوان مشاهده می شود که این تغییرات عبارت اند از بی نظمی پریود ، تغییر میزان شدت خونریزی ، گرگرفتگی ، تعریق شبانه ، مشکلات خواب ، خشکی واژن ، افسردگی و غیره.

لازم به تذکر است که تمامی علائم ذکر شده در بانوان دیده نمی شود بلکه بانوان تنها با تعدادی از آن علائم مواجه می شوند.

برای درمان عوارض یائسگی ، دو روش تحت عنوان های هورمون درمانی و غیرهورمونی وجود دارد ، که در ذیل درباره آن ها توضیح داده می شود .

• هورمون درمانی

موثرترین روش درمان عوارض یائسگی ، هورمون درمانی می باشد ؛ در این روش از هورمون های استروژن و پروژسترون استفاده می شود.

روش هورمون درمانی ، برای بانوان بالای 60 سال جهت افزایش خطر حمله قلبی توصیه نمی شود.

لازم به ذکر است بیشترین تاثیر روش هورمون درمانی ، بر روی علائمی هم چون  گرگرفتگی ، خشکی واژن و اختلالات خلقی می باشد.

• غیرهورمونی

تاثیرگذاری این روش به اندازه روش قبل نمی باشد ، اما برخی از بانوان از انجام این روش نیز نتایج مطلوبی دریافت کرده اند.

1 × پنج =