درمان آتروفی واژن

آتروفی واژن ، زمانی رخ می دهد که دیواره های واژن به علت کاهش استروژن نازک شده باشد ، یکی از روش های درمان آتروفی واژن ، لیزر می باشد که در حال حاضر در دنیای پزشکی بسیار مورد استفاده قرار می گیرد.

استروژن های تولیدی توسط تخمدان ها ، نقش به سزایی در سلامت نگه داشتن بافت واژن دارند ؛ به همین علت زمانی که میزان استروژن کاهش می یابد بافت واژن شکننده شده و بیشتر از قبل در معرض عفونت و التهاب قرار می گیرد.

در اکثر مواقع ، یائسگی سبب بروز آتروفی واژن یا خشکی واژن در بانوان می شود چرا که با بروز یائسگی در بانوان دیگر تخمک ها توسط تخمدان ها آزاد نشده و بدین ترتیب آتروفی واژن بروز می یابد ؛ طبق آمار های به دست آمده حدودا 40 درصد از بانوانی که یائسه می شود ، بیماری آتروفی واژن نیز در آنان رخ می دهد.

درمان آتروفی واژن

لازم به ذکر است کاهش استروژن تنها در زمان یائسگی رخ نمی دهد بلکه در مواقعی هم چون دوران شیردهی ، پس از انجام برخی از جراحی های زنان مانند هیسترکتومی ، بعد از انجام برخی از روش های درمانی مانند شیمی درمانی ، پرتو درمانی و غیره نیز کاهش استروژن بروز می یابد.

احتمال بروز آتروفی واژن در بانوانی که دچار افسردگی ، استرس ، دیابت و غیره نیز می باشند ، وجود دارد.

علائم آتروفی واژن

برخی از مواردی که در ذیل به آن ها اشاره شده است از رایج ترین علائم بروز آتروفی واژن در بانوان می باشند :

• نازک شدن دیواره واژن
  • کوتاه شدن کانال واژن
  • عدم رطوبت در واژن
  • احساس سوزش در واژن
  • بروز التهاب واژن
  • لکه بینی پس از رابطه جنسی
  • احساس درد در حین رابطه جنسی
  • عفونت ادراری
  • تنگ شدن کانال واژن
  • بی اختیاری ادرار

تشخیص آتروفی واژن

زمانی که بیمار به متخصص زنان مراجعه می کند در صورتی که ایشان با توجه به علائم و سوابق پزشکی بیمار احتمال بروز آتروفی واژن در وی را دهد برای اطمینان بیشتر معاینات لگنی را نیز انجام می دهد ، در برخی از موارد پزشک برای اطمینان بیشتر از بافت مخاطی رحم نیز نمونه برداری کرده و حتی ممکن است آزمایش پاپ اسمیر نیز برای بیمار تجویز کند.

درمان بیماری آتروفی واژن

برای درمان بیماری آتروفی واژن ، با توجه به شرایط بیماران روش های متفاوتی هم چون استفاده از کرم ، ژل و داروهای حاوی استروژن ، درمان هورمونی ، درمان با استفاده از لیزر ، کربوکسی تراپی و غیره وجود دارد.