آندومتریوز

آندومتریوز یا رویش نا به جای بافت رحم ، به عارضه ای گفته می شود که در آن ، رشد بافتی همانند آندومتر یا پوشش درونی رحم ، در خارج از محدوده رحم رخ دهد.

شایع ترین ناحیه پیدایش این عارضه ، لگن و تخمدان ها می باشد ؛ از دیگر نواحی که امکان بروز این عارضه در آن ها وجود دارد ، باید به لوله و رباط های رحم ، روده ، آپاندیس ، دیواره پهلویی لگن و دیواره جدا کننده مقعد و مهبل ، زخم های ناشی از سزارین ، لاپاراسکوپی و غیره اشاره کنیم.

علائم آندومتريوز آندومتریوز

رایج ترین نشانه بروز آندومتريوز ، احساس درد در ناحیه لگن می باشد ؛ در اغلب موارد ، درد ناشی از آن با چرخه خونریزی ماهیانه همراه خواهد بود.

در بعضی از مواقع نیز درد ناشی از آندومتريوز ، به قدری شدید است که می تواند منجر به بروز اختلال در برنامه روزانه بانوان شود.

از دیگر علائم آن ، باید به مواردی که در ذیل ذکر شده اند ، اشاره کنیم :

• احساس درد در ناحیه شکم در حین خونریزی ماهیانه
  • احساس درد در زیر شکم در حین دفع مدفوع
  • و غیره

لازم به تذکر است دردسرسازترین پیامد ناشی از آندومتریوز ، ناباروری می باشد.

علت بروز آندومتریوز چیست ؟

تا به امروز ، علت اصلی بروز این عارضه شناخته نشده است ؛ اما نظریه های بسیاری در این باره وجود دارد ، که هیچ کدام علت بروز این عارضه را به طور کامل توجیه نمی کند.

برخی از عوامل تاثیر گذار در بروز این عارضه ، عبارت اند از :

1. داشتن خویشاوند نزدیک مبتلا به این عارضه
  2. شروع دوره قاعدگی در سنین پایین
  3. دوره قاعدگی بیش از 7 روز
  4. و غیره

درمان آندومتریوز

در ذیل به روش هایی که به منظور درمان آندومتریوز ، به کار گرفته می شود ، اشاره شده است :

• تجویز دارو
  • هورمون درمانی
  • جراحی

تنها در صورتی انجام جراحی الزام می یابد ، که دیگر روش های درمانی ، موثر نباشند.

در حین انجام جراحی ، تلاش می شود تا بافت های نا به جا برداشته شوند ؛ در برخی از مواقع طبق توصیه جراح و متخصص زنان به منظور تشخیص و درمان این عارضه جراحی لاپاراسکوپی انجام می گیرد.

سه + 5 =